4 november 2010

Spännande värre

Kom hem igår och såg att det lyste i källaren. Luft i vattenledningen när jag spolade. Då kom jag på att just ja...vårt nya vattenfilter är nog på plats nu. Gick ner i källaren för att släcka lampan och kolla på filtret. Där droppade det rätt friskt och jag stod och tittade på det och hann precis tänka "det där ser ju inte helt rätt ut. Borde väl inte läcka så?" när det ändrade sig från drippelidropp till att det började spruta ut vatten. Hmmm, känns inte bra. 4 sekunder senare ökade trycket på läckan och jag bestämde mig för en drastisk åtgärd. Stängde av huvudvattenledningen in i huset.
Kan ju säga att jag var rätt tacksam att vi kostade på oss en ny ventil där när vi flyttade in. Den gamla var från Hedenhös tid och gick inte att skruva igen så hade vi inte haft den nya hade det varit mycket vatten i vår källare nu!

Stalldörren hade blåst upp i halvstormandet igår. Tacksam för att jag har den häst jag har. Han hade inte knallat in i stallet ens :-) Som tur är var bara en dörr öppen så det var inte fri passage till livet utanför staketet i alla fall, men jag tror jag ska skaffa haspar till stalldörrarna som vetter ut mot hagen. Så att man kan haspa från insidan för säkerhetsskull.

2 kommentarer:

C sa...

Visst är det h ä r l i g t med hus och gård??? :-)

G. sa...

Ja, jo...fast jag tror jag kommer uppskatta det MKT mer om sisådär ett halvår - ett år!