10 november 2010

...

..."krypa ihop i soffan" (se gårdagens inlägg) *fnyser*...tja, drömma kan man ju ;-)

Vet inte varför jag är sån här varenda år:
Kommer ut efter jobbet och konstaterar att det är kramsnö. Första tanken: snöboll. Andra tanken: Göra snögubbe. (Här kan man ju börja fundera över hur gammal man är... ;-) )
Sen kommer insikten. Nej, kvällen ska nog ägnas åt snöskottning. Av blötsnö. I mängder.
Gick hyfsat att åka hem. Sakta sakta genom staden, sakta på stora vägen. Sen var jag helt plötsligt ensam på vägen. Det snöade så att man inte kunde ha helljuset på för då såg man bara snöflingor och ingen väg. Bitvis letade jag snöpinnar då man inte kunde se var vägen var.
På "vår" lilla grusväg (sista 3 km) var det en bil som kört före mig tack och lov. Där började det bli MYCKET snö.
Var ingen idé att stanna nere vid brevlådan för då hade jag fastnat så jag tog sats istället och kom ända hem. Ca 2 dm BLÖTSNÖ.

In och drog igång pannan så att vi skulle ha lite värme och varmvatten, sen ut och tog in de mycket snöiga hästarna. Delade av uteboxen och stängde porten så att de hade varsin stor box att vila från blötvädret några timmar i medan de fick mumsa lite hö. Sen i med motorvärmaren till traktorn. Den gillar inte riktigt vintern och sist jag startade den var det med en sista kraftansträngning den hoppade igång. Sen ut och skotta lite framför portarna och skrämma liv i snöslungan så att den fick slunga bort lite snö på de ställen man inte kommer åt med traktorn och snöplogen.
Sen kom sambon hem. Då var det så mycket snö på vår gård att underredet på bilen tog i.
Han plogade lite med traktorn medan jag som var dyngsur ända in gick in och fixade lite mat.
Vid halv elvatiden fick man äta middag. Bättre sent än aldrig.

5 timmars sömn. Vaknar av att jag hör traktorn. Ser på klockan att sambon borde varit på sitt jobb. Bara att kliva upp trots att väckarklockan inte skulle ringa än på en timme. Kommer ner på bottenvåningen och tror att ögonen ska ploppa ur. Är HUR mycket snö som helst på utemöblerna som står på altanen fortfarande. Tills jag inser att det är snö som rasat från taket *puh*
Lite till hade det snöat, men inte lika mycket som igår.
Ute på vägen satt en bil fast. Plogbilen gjorde en insats och drog loss den när den passerade.

Igår morse gick katten ut på morgonen (frivilligt!). Gissa om han tyckte om mig när jag kom hem... :-)
Ropade Puuuucko och visslade på honom. Då hör jag genast "miiiiiiiaaaaaaaaaaou" och som en projektil kommer han farande. Sprang omväxlande med jätteskutt på 2 meter :-)
Sen var katten borta resten av kvällen. Man såg inte till ett morrhår ens. Var till slut tvungen att kolla var han var och han sov såklart i gungstolen. Som en stock. Jobbigt att vara ute i snöstorm tydligen!

2 kommentarer:

C sa...

Läge för en repris utav berättelsen om snöskottning?:-D

Låter inte som att ni hade en helskoj kväll igår....Tur att ni både har traktor och snöslunga. Annat är det här. En bortrest sambo, massa snö, kan inte köra bil eller skotta och ett trasigt snöblad till 4hjulingen. Nåja, det blir bättre tider:-D
*Kram*

G. sa...

Skoj och skoj... man har ju inget val. Tyvärr blir ju ridningen lidande såna dagar. Trist men vad göra?

Måste du ut då? Sambon får väl skotta när han kommer hem. (Sätt en "välkommen hem älskling"-skylt på snöskyffeln) *fnissar* Måtte inte M läsa min blogg ;-) hahahaha