2 september 2013

Folk och djur

Vad är det som är så svårt med att låta djur få vara just djur och inte förmänskligade?
Jag försöker anpassa mig efter hur mina hästar vill ha det så när de söker sig hem (oftast mitt på dagen - eftermiddagen) till uteboxen passar jag på att ta in dem i stallet några timmar. Där sover de och vilar. Sen släpper jag ut dem så de får beta igen. Hela nätterna går de på bete och vill de så har de ju uteboxen att komma in i när som helst.
Åker förbi andra ställen på väg till jobbet. Hästar som står inne hela nätterna för att sen stå ute i en liten hage mitt i solgasset utan vindskydd eller ens skugga hela dagarna. Vad är vitsen med det??
Varför ska hästarna vara inne hela nätterna bara för att vi människor vill det själva?! Vildhästar uppsöker ju inte direkt grottor och tillbringar nätterna där.
Jag tar också in mina hästar på natten. Det händer. När det är väldigt lerigt ute eller när det är riktigt dåligt väder. Men då märker jag också att de VILL in.

Samma med hundar och katter. Borde man inte låta de få leva så naturligt som möjligt?
Katter som går i koppel. Finns det verkligen katter som uppskattar det? Möjligtvis de stackare som aldrig fått prova på att gå ute på egen hand. Men frågan är ju då snarare om man verkligen borde ha katt om den inte kan få gå ut på egen hand?
Hundar är så stort kapitel. Allt från alla konstiga framavlade raser som har svårt att andas, ögon som nästan pluppar ur, som inte kan få valpar utan assistans. Hundar som har kläder. Alltså... om den inte har naturlig päls så att den klarar att hålla värmen, har man inte avlat lite tokigt då? Att man sätter regnkläder på en långhårig hund kan jag förstå. Men då är det ju mer praktiskt - att man inte vill att hunden ska bli dyngsur på promenaden. Det är mer tröjor och klänningar etc jag inte kan förstå. Vad får hunden ut av det??
Hundar som inte får vara hundar, som aldrig får busa runt med andra hundar, vara lösa och leva loppan. Vilken hund väljer det om den fick välja?

Jag gör säkert en massa fel med mina hästar, men jag tycker i alla fall att de har ett värdigt HÄSTLIV.
De har så mycket bete att det inte gjort någonting att det varit så torrt i sommar. Enda skillnaden i år är att de inte är lika feta. Nu är ju inte det så hästvänligt heller att låta dem bli feta, men handen på hjärtat - en smal häst i en liten hage med bara lite gräs och konstant solsken (som dessutom står inomhus halva dygnet) eller en rund häst i en stor hage med mycket gräs och fri tillgång på solskydd/insektsskydd - vem har bäst liv?

Det är ju klart att man har djur för sin egen skull, men samtidigt har man ju ett ansvar att även djuret ska ha ett bra liv. Tycker jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja dig!!! bra sagt!!!!!/C