17 oktober 2011

Vecka 42 (!) redan. Hur gick det till??

Då var man på jobbet igen då!
I betydligt bättre skick än i onsdags och torsdags :-)

Kan nästan sitta på en stol nu!! Wohoo. Har varit underbart höstväder med solsken och blå himmel i helgen. Perfekt ridväder... men jag har hållit mig till longering och markarbete.
Brellir börjar förstå mer och mer vad jag vill och han jobbar riktigt bra i longeringen nu.
Kolan känner sin matte alldeles för väl och hittar ett bekvämt "jogg-läge". Han länger sig jättefint och travar med näsan nästan nere i backen. Men jag vill att han ska engagera bakbenen lite mer. Det är det värre med. Gjorde ett försök att "skrämma igång honom", rusade mot honom med flaxande armar och longerlina. Hade det varit Brellir hade han nog DÖTT eller hoppat över staketet, men inte Kolan inte. Han vred på ena örat och sneglade lite på mig. Han ökade travtempot lite lite också. Så "farlig" var jag tydligen...
Har en idé om att prova dubbellongera honom (då har man två linor, lite som när man tömkör fast man står i mitten av en cirkel och hästen springer runt runt för er som inte är insatta i hästvärlden :-) ). Kanske fungerar bättre? Lösgjord blev han i alla fall för igår markarbetade jag honom lite efteråt och han kändes jättefin! Blev sugen att hoppa upp och känna efter hur han kändes, men avstod. Snart så är jag nog tillbaka på hästryggen!!!

Brellir blir mer och mer avslappnad och söker sig framåt nedåt. I slutet av passet var han jättefin i skritten och hyfsad i traven. Jag MÅSTE fortsätta longera dem då och då i vinter. Måste. Kom ihåg det! (Pratar med mig själv nu... kanske dags att göra lite nytta. Slut på "fikarasten")

Inga kommentarer: