16 december 2011

Om en katt

Igår var Pucko på upptäcktsfärd under granen.
Han satte sig och sniffade på en ny julklapp, sen kollade han lite på snörena på syrrans paket men beslöt sig att de fick vara i fred. Kikade uppåt och sniffade på glittret som hängde ovanför huvudet på honom. Sen kollade han vidare på en julgranskula. När jag frågade om han ville gå ut lite kanske, så vände han bara på huvudet och mimade "mjao". Inte ett pip hördes men man såg läpparna röra sig :-) Jag tror han sa att han bara kollade lite ;-)
Men man kan ju aldrig så noga veta...han är ju katt och katter kan välta granar och så mycket barr vill vi inte ha i hela vardagsrummet!
Kloka kissen gick sen och la sig i fåtöljen och sov istället så att matten kunde få gå ifrån vardagsrummet.

Var är julvädret? Julstämningen? Grått och regn och plusgrader gör ju inte direkt någon julstämning!!
Sambon frågade häromdagen om jag gillar årets vinter eller förra årets vinter. Måste jag välja så...ja då väljer jag nog förra året. FAST det var skitmycket snö och man fick ploga/skotta varje kväll nästan och det var 28 minus.
Men regn och lera är inte min melodi. Det blir ju sååå mörkt!
Helst av allt vill jag ha en kompromiss, med 2 dm snö och 5 till 10 minus. Snön får gärna komma på en och samma dag och sen inget mer utan bara finnas där och lysa upp i vintermörkret.

Nu är i alla fall alla julklappar klara. Skönt!
Pepparkakor, andra kakor och julgodis har jag bestämt mig för att skippa i år så nu är det inte mycket kvar alls inför jul. Alla tomtar står på plats.
Ska göra sill i veckan som kommer, men det är nog enda julprojektet faktiskt! Ska försöka att stressa minimalt i år för julen är ju så KORT i år.
Ångrar lite att jag inte tog semester i alla fall...

Inga kommentarer: