9 december 2017

Decemberlugn istället för julstress

Idag blev det ändring av planerna. Fick magsjuka light (inga kräkningar tack och lov!) igår kväll så det blir vare sig julgodisbak idag eller den middag jag hade tänkt. Dessutom bäst att hålla sig hemma nära toaletten.
Har tittat på när E byggt legobil, skrivit brev, kollat på en film, suttit vid datorn och läst lite bok. Inte helt fel!
Det finns två saker som jag saknar i mitt liv just nu. Det är promenader och att läsa böcker.
Promenaderna ligger på is fortfarande eftersom min hälsporre efter 14 månader (!) fortfarande inte har givit med sig. Så fort jag blir bra i hälarna ska jag börja gå igen. Det är ju sååå skönt! Men först måste hälarna få läka.
Läsa böcker är det i alla fall ingenting som är i vägen för. Det kan jag göra så fort jag har lite tid över.
Det ska jag se till att få! Finns det ingen ledig tid får man planera in läsa-bok-tid helt enkelt!

E sitter och spelar spel på datorn. Ett spel med bilar, traktorer, skördetröskor, timmerkärror och diverse andra jordbruksredskap. Det bästa han vet!
Vi passar på nu när sambon jobbar idag och inte behöver sin dator. När katten är borta... ;-)

Saknar ridningen en del, men det är inte ridbart just nu. Vägarna är alldeles mjuka, i skogen är det mjukt och lerigt och grannarnas vägar vill jag inte förstöra. Bara att gilla läget och invänta minusgrader. Det är ju snart mitten av december så det BORDE ju bli minusgrader snart. De har ju hotat med (lovat) en riktig vargavinter i år! Inte plusgrader och regn som nu...
Så hästarna har fått lite oplanerad vila nu. Minsta tecken på minusgrader så ska jag rida igen! Håll tummarna!!

Julklapparna är klara och likaså födelsedagspresenterna för systerdottern. Imorgon ska vi tända andra ljuset i adventsstaken. Tiden går så fort! Till lucia tänker jag plocka fram tomtarna. Det är lagom. Att pynta med tomtar redan i november känns lite som att äta semlor till jul eller klä midsommarstången till påsk. Var sak har sin tid helt enkelt! Alla gör vi olika. Somliga julpyntar i oktober, andra 23 december. Jag föredrar tomtar lagom långt före jul och plockar hellre bort dem innan nyår. När julhelgen är över ledsnar jag på tomtar och julpynt.

Följer en del bloggar och folk är sååå olika! Tur är väl det. Somliga är väldigt ytliga, somliga är väldigt kloka trots att de är unga, en del blir man irriterad på, andra inspirerad av. En del följer jag för att jag känner dem, en del har jag lärt känna via nätet och andra för att de är just inspirerande. Själv skriver jag mest för min egen del. Ett sätt att kunna blicka tillbaka på. Jag tror knappast att jag inspirerar någon, men det är heller inte tanken med det här.
Om jag skulle rekommendera en enda blogg så skulle det vara Saga Lundin. En sextonårig tjej som bor i grannhuset till det hus där jag växte upp. Hon har obotlig skelettcancer och skriver om sitt liv. Det ger en lite perspektiv på ett och annat. Hennes blogg hittar du här.

Inga kommentarer: