30 september 2014

Ledig dag och härligt höstväder

Igår var jag ledig eftersom dagis var stängt. De hade planeringsdag.
Vi åkte till stan och började med att bjuda mina kollegor på förmiddagsfika.
Emil uppförde sig mer eller mindre exemplariskt och pratade med alla och åt sin kaka.
Sen åkte vi en shoppingrunda innan vi åkte till min mormor och träffade Emils mormor och gammelmormor och åt lunch.
Han har lärt sig fler ord nu:
Gamma mommo - gammelmormor
Farnorn - farmor
hämta - hämta
bänken - bänken
Sen är det ju många fler, men de kommer jag inte på just nu :-)


Han säger fortfarande "tjanna matten" när han säger tack för maten. Igår morse sa han "tjanna götte". Tack för gröten alltså :-)
"Schågoo" är varsågod.


När han har ätit färdigt ställer han mugg och tallrik på köksbänken och så puttar han in stolen.
Drar man ner byxbenen som åkt upp eller blåser på nåt finger eller liknande när han gjort sig illa säger han tack. Likaså om man kliat honom på ryggen :-)


Han är pedantisk. Nästan åt det sjukliga hållet. Ska torka minsta vattendroppe som spillts på bordet och sopa ner smulor etc på golvet  (:-/).
Alla förpackningar som gröten eller mjölken ska vara stängda. Hela tiden förutom när man häller.
Står diskmaskinen på glänt är han där och puttar igen den. Hittar han en påsklämma går han till kökslådan och lägger den där.
Men detta gäller INTE leksaker. De sprider han gärna ut i hela vardagsrummet ;-)


Nåja, var var jag? Jo, efter lunchen åkte vi hem och Emil somnade såklart i bilen. Hemma la vi (sambon var redan hemma) honom och han fortsatte sova i sin säng.
Eftersom sambon var hemma kunde jag ut och rida i finvädret! Brellir och jag red en jättemysig runda i skogen. Lite varmt tyckte han nog att det var med 17 grader ute och vinterpäls...
När vi ätit middag skulle jag rida Kolan på stubbåkern och då skulle Emil också rida, så bara att göra ett försök då. Gick över förväntan. Jag har ju en så himla snäll häst.
Emil knallade omkring med Kolan på gårdsplanen och höll i tyglarna och Kolan traskade snällt efter med sänkt huvud. Tills Emil släppte tyglarna och sprang iväg... Då stod han bara still och väntade tills jag kom och tog tyglarna. Tur man har snälla hästar...!!


Han fick sitta på Kolan en liten stund och just igår funkade det. Han brukar ju inte vilja ha barn på ryggen, men igår accepterade han det. Vi kunde till och med gå en liten bit :-)


Idag är jag tillbaka på jobbet igen. Vädret är jättefint idag också. Blå himmel och sol, men lite kallare. Bara 2 grader imorse. Vintern kryper allt närmare...

Inga kommentarer: