23 juli 2009

Premiär

Igår kväll efter ridningen förvånade jag alla inklusive mig själv genom att ge mig på att meka bil.
Nu pratar jag inte om att fylla på kylar- eller spolarvätska utan MEKA.
Bilen ska strippas ner till atomer nästan...
Kamkedjan ska fram och det innebär att kylarna och hela fronten ska bort och diverse slangar och konstiga saker ska monteras bort (och helst ska man ju sen komma ihåg var de satt och vilken skruv som hörde var).
Så sambon tittade lite roat på mig igår när jag kom ut i arbetskläder och började gå loss på bilen.
Sen tittade han än mer roat på mig när jag pysslade. För mig är det INTE självklart vilka verktygsdelar som ska monteras ihop med vilka för att få ett optimalt verktyg att arbeta med. Vanliga fasta nycklar, skruvmejslar, tång och polygrip borde väl räcka är min åsikt. Förlängare på spärrskaftet?!? Aha, är det det man ska ha för att inte klämma fingrarna :-)
Enligt sambon är det oftast självklart var slangarna ska sitta - ovanför, innanför eller under. I mina ögon är det bara en enda obegriplig röra. Så det är bra att ha någon att fråga :-) :-)
För det är inte helt lätt att skruva isär/ihop en bil och jag varken har eller kommer någonsin att påstå att jag kan skruva på en bil!

2 kommentarer:

C sa...

Men man kan alltid lära sig:-)
Och .....av någon outgrundlig anledning......: är alltid någon skruv för mycket när man är klar!
Tänk om de kunde se till att det alltid gick jämt upp, så slapp man bekymra sig över den där man står kvar med i handen...:-)

G. sa...

Nä nä, inte alls så! Är alltid någon skruv för LITE hos oss. Men kanske blir ordning och reda nu. Jag har lagt alla skruvar i olika plastpåsar och märkt dem med logiska namn som: stora silverfärgade locket, minikylaren etc. Vet man inte vad sakerna heter får man ju improvisera lite. (Till sambons stora förtjusning, han fick ju skratta sen när han såg märkningarna på påsarna...)