8 oktober 2009

Vinterhästen is back

Red ut igår. I fel jacka. Det insåg jag 50 meter från stallet.

K kröp nästan ur skinnet för det blåste massor snett bakifrån och jag hade en vindjacka med fleecefoder på mig. Varm och skönt - MEN...fleecefodret satt där det skulle medan vindtyget fladdrade så det smällde på ryggen.

Mindre lyckat. Fick vrida K mot diket några gånger för att det skulle bli sidvind istället så att det slutade smälla och K slutade krypa ur skinnet (eller dra in rumpan och springa). Så där stod vi på snedden på vägen och väntade till vindbyarna lugnade sig lite så vi kunde fortsätta.
Efter det var "vinterhästen" tillbaka. Ingen lång tygel hemåt... hoppade av och markarbetade en bit och sen fick han gå bredvid mig sista biten hem. Saknar redan "sommarhästen", som lugnt och avslappnat skrittar på lång tygel och inte har nerverna på utsidan. Minsta lilla ljud betyder "springa" för "vinterhästen". Suck och pust. Fast...ja, det är ju inte helt fel med en energisk häst, bara man lyckas omvandla det till arbetsenergi och inte bara spring i benen.

Var riktigt effektiv igår - storhandling, hemma och packa upp matvaror, till stallet och rida, hem och duscha, laga mat och hann även se Thilde på tv :-)

2 kommentarer:

C sa...

Då har du liksom två hästar i en:-)
Ingen häst man trär en pressening över då?

G. sa...

Jodå....bara jag slipper sitta på samtidigt ;-)