13 oktober 2009

Stolt!

Haha, jag har återupplivat en dinosaurie idag!!
En uråldrig spektrofotometer hittades i källaren och fraktades upp på lab. Tack och lov är det ju ett lab som står tomt. Denna spektrofotometer med tillbehör tar upp halva labbet! Det är sant faktiskt!!
Började koppla ihop alla delar. Skeptisk är bara förnamnet. Klarar mig nog utan datorn tänkte jag och såg att den var nog äldre än min första dator... det vill inte säga gammal utan lastgammal.
Sen insåg jag: var ställer man in våglängd och läser av resultat? Jo - på datorn såklart.
Suck.

Bara att koppla in datorn då och skärmen modell jättelik.
Hoppla. Den startade!? :-)
Då insåg jag...det är dos... Suck igen.
Sen var det tvärnit. Jag körde IKEA-varianten med attityden "det här kan ju inte vara så svårt - provar lite först och kollar instruktionen sen". En manlig egenskap jag vet...men läsa instruktioner är ju sååå tråkigt!
Försökte ställa om våglängden som jag tyckte att det borde vara. Datorn skrek rakt ut. Suck och pust. Näe, det skulle nog inte bli så lätt i alla fall.
Gick och frågade en kollega om det fanns någon annan på bygget som använt dinosaurien annat än hon som är mammaledig. Nope.
Men det fanns ett ställe där gamla manualer samlats. Voila - en manual från 80-talet med en massa onödig information. Plus vissa sidor med nödvändig information.
Helt plötsligt bland en massa kommandon så stod det "GOTO" för att ändra våglängd. Tjoho!
Så nu är jag nästan på det klara med hur monstret ska skötas. Ska bara lista ut hur man nollställer och testa och se hur resultatet ser ut. Lite för tidigt att ropa hej än, men det är ju en bit på väg i alla fall :-)
Sa jag att den var temperaturreglerad också? För bra för att vara sant nästan!
Hoppas nu bara att sista sakerna löser sig också så att jag kan köra det här viktiga experimentet!!! Måste nästan ta en bild på dinosaurien :-)

2 kommentarer:

C sa...

Inte för att jag har en susning om vad denna Dinosaurie ska vara bra för.....Men är det möjligtvis så att den är till god hjälp för dina experiment, eller är jag helt ute och cyklar?!

G. sa...

Absolut! Den är helt nödvändig för mitt experiment denna o nästa vecka. SÅÅÅÅÅN TUR att jag hittade den!! Lite panik ett tag. Efterlyste till och med en på fb... hahaha