3 december 2012

Härlig vinterdag!

Idag har det varit en helt underbar vinterdag. Drygt 18 minus imorse och strålande solsken och gnistrande snö idag.
Tyvärr har jag bara varit ut en snabbis, eftersom jag inte vill ta ut Emil idag. Var ut och lunchfodrade, pluggade i motorvärmaren till traktorn och gick och hämtade posten. Sen in igen. Emil sov gott hela tiden, men det där vet man ju aldrig... Känns bäst att skynda sig in igen.

Hästarna trivs verkligen nu! Pigga och glada :-) Båda kändes riktigt fina igår.
Brellir är så lättlärd och försöker verkligen göra rätt. Han jobbar på tills det är slut på ork så det gäller att tänka själv och avgöra när det räcker för honom. Det måste man i och för sig med gamlingen också för han vill ju alltid springa, oavsett hur trött han är. Men han tar inte gärna ut sig utan hittar gärna på genvägar och fusk så det inte ska bli så jobbigt.

Kolan var sådär alldeles perfekt lagom pigg och jag testade att rida med lös tygel. Töltade i paddocken. Först på spåret, sen en volt, vände snett igenom en gång och så en volt åt andra hållet (fortfarande i tölt), saktade av till skritt och sen halt. Allt utan att röra tygeln. Min älsklingshäst :-) Det är verkligen häftigt när man känt dem många år och de vet vad man vill och menar. Jag kan t.ex. skälla på Brellir om han gör något dumt utan att Kolan reagerar. På nåt sätt VET han att jag inte skäller på honom.
Annat är det inne. Idag sa jag till katten när han gjorde en sak han vet att han inte får. Emil hoppade högt i vagnen... Nåja, han lär sig väl han med så småningom ;-)

Inga kommentarer: