14 december 2012

Händelserik tid

Förra veckan var det snöstorm här. Sambon tog sig till jobbet men redan då (vid 3-tiden) började det driva igen på vägarna.
Han skulle försöka ta sig hem vid åttatiden innan det blev alltför igensnöat på vägarna här hemma.
Innan han hann åka blev han tvungen att stanna på jobbet pga en olycka.
Själv hade jag strömavbrott på morgonen. Hann precis koka tevatten, 20 sekunder senare försvann strömmen. Emil sov så jag satt alldeles ensam och åt frukost i vardagsrummet med tända ljus på bordet. Riktigt mysigt var det!
Strömmen kom tillbaka. Sen gick säkringar nere i stallet. Värmen där hydroforen står, traktorns motorvärmare, vattenpumpens elförsörjning, belysningen i stallet.
Kallt var det också så jag fick vänta med att undersöka säkringarna tills Emil somnat och jag kunde smita ut en stund. Kom såklart inte in i säkringsskåpet, vars lucka hade frusit fast i busvädret.
Farmartång, envishet och lite lagom med våld så kom jag in :-)
4 säkringar som gått. Skönt med automatsäkringar! Bara att vippa tillbaka dem så fungerade allt igen.

När sambon väl fick åka hem hade det drivit en hel del! Han tog sig i alla fall hem. Nästan ända fram! Fastnade i backen upp till huset. Sen fungerade inte traktorn när han skulle ha den. Suck. Så nu är den tjuvkopplad och går att starta med växeln i. Spännande. Inte helt bra, men det funkar.

På lördagen var vi på julbord (och 70-årskalas). Gott, men nu blir det ingen mer julmat förrän julafton! Ledsnar så fort på julmat. Det enda som inte går att ledsna på är sill :-)

Den här veckan har dominerats av sjukdom. Först sambon och nu jag.

Traktorn har fått vatten i dieseln och stannar lite nu och då. Spännande nästan jämt här på landet!
Imorgon ska det bli busväder igen.

Alla julklapparna är klara (!!!) sen över en vecka tillbaka. Hur skönt som helst! Har aldrig inträffat förut... Brukar alltid ha åtminstone någon kvar att köpa så här dags. Det mesta har jag shoppat via internet i år. Skönt att slippa ut i affärerna och trängas!



Jajaja, här kommer lite om Emil också. Han saknar sin moster nu igen :-) När kommer du?

Dagsfärsk bild
Mjukisgiraffen skulle med till vagnen, den höll han ett stadigt grepp om. Snuttefilten SKA ligga över ansiktet. Över hela ansiktet. Då somnar han gott. Sen smyger mamman dit och flyttar den så att näsan och munnen sticker fram. Vill ju att han ska få lite syre...
Försöker undvika att gosa med Emil nu några dagar så att han förhoppningsvis slipper bli smittad. Svårt att upprätthålla god hygien när man snyter sig var 30:e sekund :-/ Hinner tvätta händerna, sen är det dags att snyta IGEN. Tror jag tvättade händerna ca 400 gånger igår. Utan att överdriva! Är alldeles torr om dem idag... Det känns som en riktig bestraffning att inte få röra honom mer än jag absolut måste. Men det går ingen nöd på honom. Han gillar verkligen babygymmet! (Tack syster för lånet!!!)
Han är inte alltid så här våldsam av sig ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag äntligen hittat hit igen :)
Gymbilden syns inte men den kanske kommer fram senare.
Moster längtar oxå men innan jul hinner vi nog inte, speciellt nu när ni är sjuka, vill ju inte dra på oss något onödigt till jullovet ;) Krya på er och lillen frisk. /M

G. sa...

Haha, jamen jag är frisk imorrn serru!
Det där med att hosta upp lungorna är inte min grej så...japp, imorrn är jag frisk! ;-)
Emil verkar (otroligt nog!) klara sig :-D

Men...julklapparna då??? Måste ju ses! Kan inte skicka E och L's klappar på posten. Hur länge är ni hemma?
Det var samma film på gymmet som jag mms:ade t dig :-)

Jag SKA försöka uppdatera lite bättre. Försöka... :-P

Kram från Rudolf m röda mulen.