15 oktober 2010

Vinter

Nu har vintern kommit. Hur jag kan säga så?
Jo, för nu är min häst sitt "vinterjag". Det innebär att jag inte kan vinka åt folk när jag rider på lång tygel. Då tycker han att det är jätteläskigt (till skillnad från sommarhalvåret) och hoppar högt. Höst och vår är det kort tygel som gäller när man ska veva med armarna åt folk. En period på vintern är han så pigg att då blir det nickning med huvudet för då kan jag inte vinka alls :-)
Så. Nu är det vinter!

Stannade till och kikade in i sadelkammaren när jag kom hem igår. Gläntade försiktigt på dörren och lyste med mobilen in i rummet. Buren var tom. Ingen råtta än. Hoppas det inte är en för smart råtta bara...

Katten leker hejvilt inne nu och behöver verkligen komma ut i helgen.
Hans nuvarande favorit är en liten liten leksaksmus som skramlar lite när den rör sig. Den kan han leka med hur länge som helst. Han tar den i munnen, kastar iväg den och anfaller den igen. Dribblar med tassarna gör han också och gör jätteskutt och landar på den. Svansen är sedan länge bortbiten och snart är nog musen i småbitar den också. Måste se om jag hittar en till :-) Fast sen är han ju inte lika lektokig när han är utomhus hela dagarna för då jagar han ju riktiga möss.

Inga kommentarer: