4 maj 2015

Nu grönskar det...

Långhelgen var mestadels regnig/blåsig, men igår var det riktigt skönt.
Red ut varsin ordentlig runda med båda hästarna och insåg hur grönt det faktiskt är nu!
Björkarna har slagit ut och många andra träd också. Syrenen är på gång och äppelträden blommar snart. Hoppas att det inte går så där fort i år igen!! Den här årstiden vill man ju köra lite i slow motion... Hinna njuta av den.


Idag är det måndag och en av få hela arbetsveckor innan semester. Har mycket att stå i, men då går ju också dagen ganska fort så det är inte helt fel :-)
Åt en (halv) jordgubbschokladtopp till förmiddagsfikat. Lite väl sötsliskigt tyckte jag.
Betydligt godare med rabarberpajen, kladdkakan och kanelkladdkakan som provades i helgen.
Är fortfarande sugen på att baka. Men finns kanske ingen tid ikväll.
Det ska regna så jag planerar vilodag för hästarna.


Det är spännande att rida i skogen numera. Överallt är det spår av vildsvin så jag väntar bara på att en dag stå öga mot öga med en livs levande gris. Spännande, då det är både väldigt stenigt och sankt i skogarna nära oss så att man bör hålla sig till de stigar som finns. Så man har inte fler alternativ än att vänta 180 grader och fly eller full fart framåt. Känns enklare om man skulle stöta på någon på en grusväg. Lite lättare att komma undan då.
Fast igår råkade Brellir ut för nåt läskigare än vildsvin. Granntanten. Vi hade precis passerat hennes gård och Brellir skötte sig exemplariskt utan att hoppa till/skygga en enda gång. Så plötsligt kastade hon upp ytterdörren och tjoade och viftade med armarna. Brellir stackarn höll på att få en hjärtinfarkt av chocken och jag fick samla upp tyglarna som jag precis längt för att få stopp på honom.




Idag är Emil hemma med sin pappa. Jag är lite avundsjuk, samtidigt som det är himla skönt att jobba. Ensam. Få göra klart saker. Få äta lunch i fred. (Tja, är ju förvisso rätt gnälligt på jobbet också)



Inga kommentarer: