27 oktober 2014

Måndag igen och höstrusk

Hela helgen har det varit regnigt och blåsigt.
I lördags var vi på shoppingrunda jag och Emil. Sen åkte vi till pappans jobb där Emil fick "åka buss". Åka buss innebär att man får springa i gången, sitta på olika säten och sen sitta bakom ratten och (inte) pilla på en massa knappar.
Jag försökte hålla koll så att jag kunde ändra tillbaka de han tryckte på. Varningsblinkersen fungerade fint...
Han tryckte lite på tut-knappen. Det finns ju vanlig tuta som låter "mjeeep" och så finns det starktonshorn som låter "bröööööööööööööl". Eftersom det inte tutade tänkte jag fint, då funkar den bara när motorn är igång. Haha, no no. Sen tryckte han till lite hårdare och bussen brölade till :-/
Emil blev livrädd och ville inte ens vara kvar i bussen längre. Undrar vad de förbipasserade bilarna tänkte, särskilt den som var precis framför bussen när den brölade. Hahaha. Oooups ;-)


Shoppade en ljusstake till sambons garage. Nu väntar jag ivrigt på att det ska bli advent någon gång så att man kan få tända alla stjärnor och ljusstakar. Jag gillar inte alls det här mörkret!!
Tänkte dra igång julstjärnan i stallet igår, men blev nerröstad av sambon...


Hästarna har sovit inne om nätterna hela helgen för att komma ifrån regnet och blåsten ett par timmar. De kommer i galopp så att svansarna står rakt bakåt när man ropar hem dem. Igår galopperade Brellir nästan fortfarande när han sprang igenom stalldörren. Hmm, får nog vara dörrvakt nästa gång så att de lugnar sig lite :-)


Vi försöker lära Emil att han ska fråga om han får ta saker (som sambons jobbnycklar t.ex.). Men han säger bara "Tack!" och ser förväntansfull ut. :-)
Ikväll är det jag som hämtar och jag har lovat både igår kväll och imorse att han ska få titta på Pippi ikväll när vi kommer hem från dagis. "Emi titta Pippi" - vår mest vanligt förekommande mening... ;-)


I helgen så har vi grundmålat runt fönstret i Emils rum och sambon målade även elementet.
Fortfarande är det en del tapet kvar att riva. Är ju 3-4 lager som alla sitter olika löst. De har verkligen slarvat när de tapetserat. Nu gör vi riktigt grundligt så att det ska vara mycket enklare nästa gång.
Nästa steg är att pilla bort all gammal tapet från taklisterna (de har tapetserat upp mot listen), ha på latexfog (för att det rasar in en massa betongskräp när inte tapeten ligger upp på listen) och så ska sambon saga upp ett hål i väggen (och sätta igen det igen) och så måla hela taket och taklisterna. SEN kan vi ÄNTLIGEN tapetsera. När nu det kan tänkas bli...?? Går riktigt långsamt känns det som, men nu går det i alla fall lite framåt.



Inga kommentarer: