10 mars 2010

Optimal lösning

Jag tror att jag hittat den optimala lösningen. Börjar alla ridpassen i paddocken just nu. Rider mycket lösgörande övningar och försöker rida så varierat som möjligt för att inte tråka ut K.
Eftersom jag bara rider där tills han känns bra (lösgjord och hyfsat mjuk i kroppen) och sen rider vi ut och töltar, travar och ibland galopperar längs vägarna så tror jag inte att han hinner bli less på paddocken :-)
Man vill ju inte förstöra framåtandan genom att nöta där FÖR mycket. Men inte heller optimalt att rida längs vägarna för då blir K inte lika lösgjord. Volt på vägen har en tendens att bli lite lätt oval och en K som lyssnar bortåt men som spetsar öronen och blir "springa hem sugen" halva volten.
Mycket bättre att värma upp i paddocken och sen bara ha roligt! :-)
Han har börjat gå så bra nu sen solen behagade dyka upp!! Beror det på att hästen är glad? Eller att matte blir på extra bra humör? Eller kanske mest troligt...kombinationen av dessa :-D

2 kommentarer:

C sa...

Hemska bilder, hua att matte och häst är glada!! :-P

Skojade bara! Tror nästan att du kan se hur min avundsjuka lyser ända hem till er?!!

Härligt att läsa dina uppdateringar och kul att du hittat en plan för K´s mjukgörande.

Less på katten??!! Hmm, inte gnälla nu!
Han han GÄRNA få flytta hit!;-)

G. sa...

Hahaha, det säger du NU ja... ;-) Vänta tills du umgåtts 24 timmar med honom :-P

Stackars stackars dig som inte får rida. Jag menar det!!
Inte meningen att göra dig avundsjuk... Tänk vad ridsugen du kommer vara första gången du får ut och rida sen :-) Se till att axeln mår helt bra först bara!!! Inga återfall vill vi ha :-S