18 november 2008

Frustrerad

Jag blir knäpp. Eller är jag redan det kanske? Knäppare ändå då?

Har nu äntligen fått autoklavera så att jag kan gjuta lite plattor och börja JOBBA.
På riktigt. På lab.
Frustrerande när jag hela gårdagen väntade på att få autoklavera bara för att hälla ut skiten på kvällen och börja om imorse. *Morr*

Anledningen till att jag redan är knäpp:
Det var jätteroligt att gjuta plattor. Inser hur understimulerad jag är och hur länge sen det var jag labbade riktigt ordentligt. Gör man en storskalig screen (läs...3-4 st) så blir man liiiite mätt på att gjuta plattor.
Men det går tydligen över. Eller så borde jag ha fler saker att göra :-)

Regnet öser ner nu igen. Antar att det betyder att den lilla snön som låg därhemma är borta nu.
Tråkigt! Ett litet lager snö lyser ju upp rätt bra i höstmörkret.

Åter till arbetet :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du förklara det där med att "gjuta" plattor?!! Som "humanist" (hmm, fast det är jag nog inte, men bra att skylla på) fattar man ju ingenting:-)

Anonym sa...

Hmm , varför fick jag helt plöstligt heta "anonym"???
Skrev ju mitt namn juh....

Anonym sa...

Man tar lite pulver som innehåller allt en liten bakterie behöver (och lite till...), blandar ut med vatten, tillsätter sen lite agar (ungefär som gelatin ;-) ). Denna blandning autoklaveras så att dels agarn smälter och dels blir allting sterilt. Sedan häller man upp ca 20 ml i en plastskål, som är 9 cm i diameter och...1 cm(?) hög. Skålen har ett lock också sen. Kallas petriskål :-) Någon fråga på det? ;-) :-)

Anonym sa...

Tillägg:
På 800 ml medium får man ut ca 30 plattor :-)

Anonym sa...

Tror jag fattar...Hmm, är nog som plattorna vi odlar på, på jobbet kanske? Fast vi köper dem färdiga och klara.

Frida sa...

He, ja du är nog lite knäpp. Men det är ju bra att du trivs ;)