17 december 2015

Ont, halt, sen

Började dagen med en praktvurpa. I betongtrappan. Underkylt regn och minus noll grader gjorde hela omgivningen till en skridskobana. Till och med grusgången var hal.
Såklart höll Emil kvar i min hand när jag ramlade utför trappan så han drogs ju med stackarn.
Han blev jätteledsen, men mest rädd tror jag. Han ramlade bara ett trappsteg tack och lov.
Själv ser jag väl ut som ringaren i Notre Dame idag... stel och några trasiga fingrar.


Att köra bil var spännande de första milen. Minsta lilla det gick över 40 km/h gick bilen på tvären. Fick hålla mig i asfaltskanten i en backe/kurva för att ha styr på bilen. Tog en halvtimme längre att ta sig till jobbet idag. Väl ute på stora vägen var det saltat och inte ett dugg halt.
Men man kunde se vilka som var stadsbor bakom ratten för de hade vanligt avstånd mellan bilarna, själv hade jag tredubbla sträckan till framförvarande bil. Man håller ju samma hastighet, bara det att det är skönt att ha lite marginal om de där nötterna framför skulle köra in i varandra.
Kom en ambulans bakifrån på stora vägen också. Fascinerande hur få som inte ser blåljuset förrän ambulansen är alldeles bakom. Jag går alltid ut på vägrenen tidigt för om inte annat kanske de framför/bakom undrar varför och börjar se sig omkring. Men man undrar ju om folk sitter och sms:ar i bilarna eller varför de är så ouppmärksamma?!




Igår kväll var jag nog lite trött. Det är tur att jag har så väluppfostrade hästar som inte är så rymningsbenägna. Hämtade in Brellir för en ridtur. Kolan hängde med in i sin box. Puttade igen hans boxdörr i förbifarten. Red Brellir (som kändes riktigt fin för att vara 2:a gången efter vintervilan). Efteråt fick han sitt kraftfoder i boxen och jag gick för att packa hö ute i ladan.
När jag kommer tillbaka har han ju ätit upp sen länge och står och vilar i boxen. Men boxdörren på vid gavel. När jag går dit för att hämta krubborna ser jag att även Kolans boxdörr är öppen. Den gick tydligen aldrig igen utan hade då stått på glänt i en timme (medan jag red Brellir ca 30-40 min och sen packade hö). Tur att de trivs så bra i sina boxar när de har en sådan vimsig matte! ;-)

Inga kommentarer: