24 april 2012

Rangordning

Rangordningen är som följer hemma:
1. Pucko
2. Brellir
3. Kolbrúnn

Pucko tror nog att han är ett lejon.
 När han vill komma fram (t.ex. när han går på räcket till uteboxen) går han med bestämda steg och är det ett hästhuvud i vägen så jabbar han till med tassen och hästen flyttar på sig. Han litar obegränsat på sina stora polare också. Han slänger sig ner på sidan och börjar tvätta sig alldeles bredvid hovarna. Jag bara väntar på att någon av hästarna ska missa och inte se honom och råka sätta en hov rakt på honom... men än så länge har han klarat sig.
Ibland undrar jag om han vet att han är en katt?
Imorse när jag fodrade satt Pucko vid en höhög han också. Han åt såklart ingenting, men det ser ut som att han vill göra som hästarna gör. Knäppkissen :-)

7 kommentarer:

C sa...

Nu har ju jag läst etologi i snart ett år.... Så,nä, Pucko är inte präglad på lejon. Rang .... Man man bara rangordna sig med sin egna art........hihihi fick jag leka lite messerschmitt där ett tag:-D

G. sa...

Fast jag tror han har liiite för höga tankar om sig själv lille Pucko ;-)

Men får inte människan en typ av rang även om man inte är häst/hund/katt? Mina hästar har ju t.ex. mer respekt för mig än husse och katten har mer respekt för husse än för mig.

Lite gulligt när jag hämtar Kolan i hagen och de andra går på led bakom. Först jag och Kolan, sen Pucko och efter honom Brellir (med huvudet sänkt och stenkoll på sin lilla polare).
Brellir är ju lite framfusig, men han har respekt för sin vasstassade kompis.

C sa...

Respekt är inte samma sak som rang:-) å.... Det är inte dumt att lyda den som göder en:-)

G. sa...

Ahh, men VARFÖR är sambon så olydig då??? :-P

C sa...

Men din sambo är väl samma art som du??(hoppas jag innerligen).... Så du å din sambo kan ha rangordning sinsemellan;-D å varför han är olydig....??!?? Du har väl'an uppfostrat dåligt;-D

G. sa...

Skyller helt och hållet på föräldrarna. Uppfostran ska väl göras på valpstadiet ;-P

C sa...

Det sägs att det aldrig är försent att lära gamla hundar att sitta;-)