17 februari 2012

Katten

Igår försvann katten. Först sprang han för att hämta en leksak i sin kattbur. Han letade och letade. Det skramlade och slamrade inne i buren. Sen blev det bara tyst. När det hade gått en halvtimme började vi undra var katten tagit vägen. Han ligger ju ALLTID i fåtöljen i samma rum när vi sitter i vardagsrummet. Sällskapssjuk är bara förnamnet ;-)
Då har han somnat inne i buren?! :-o
Blev han akut trött när han inte hittade rätt leksak eller vad?
Fast det är ju himla bra att han inte har någonting emot kattburen. Underlättar massor om vi skulle behöva åka med honom någonstans!

Häromkvällen tog han sin lilla leksaksmus i munnen och sprang ut med den i hallen. Kastade iväg den och jagade den sen. Sen hörde vi lite slamrande och först blir det tyst i 10 sek. Sen hör man ett litet "krrrt". Betyder "det var inte jag". Så mycket har jag lärt mig... han har samma ljud varenda gång han har ställt till med någonting. Kanske kan betyda "hoppsan" också, vad vet jag. Vem kan bli arg då? Inte ens den gången han hade ner en blomkruka och sa "hoppsan"... :-)

Jag undrar lite över hur många ord han har i sin vokabulär! Massor... för han kan fråga saker också. Det är ett annat "kurr-ljud". Sen låter han annorlunda när han vill att man ska komma och klia honom på magen och ett annat ljud när han vill ha mat eller gå ut. Låter också helt annorlunda när han är rädd (när man gömt sig och han letar och han vet att man kommer skrämmas). Nu är det inte bara jag/vi som skrämmer katten. Han är rätt bra på att hämnas också :-)

Igår var det KALLT ute. Husse öppnar dörren och katten går lydigt ut. Määäh, säger jag. Klart han inte vill ut i det HÄR vädret. Visslar på honom (ehh, katten alltså för att undvika missförstånd ;-) ) och han springer in igen. 1 minut senare sitter han vid dörren och VILL ut. Snö, minusgrader och snålblåst. Ibland undrar man hur han tänker!!


mina fina blommor jag fick av bästa sambon <3

Inga kommentarer: