14 mars 2016

Vår i luften

I fredags smet jag hem lite tidigare, eller jag åkte hem motsvarande tid som jag hade jobbat över tidigare i veckan. Hann med att rida båda hästarna varsin kortare sväng innan det blev mörkt.
Nu är det för mjukt på alla grannarnas vägar så jag får hålla mig till stora grusvägen ett litet tag.
I lördags red jag och Brellir därför iväg på en lite längre ridtur. Vi red och red och red, sen red vi lite vilse och när vi såg bebyggelse insåg jag att det var heeeelt fel håll och alldeles för långt hemifrån. Så det var bara att vända och leta oss tillbaka dit där vi red fel väg. Sen när vi äntligen var framme vid asfaltvägen så var Brellir så trött att jag valde att hoppa av och gå hem. I fem km lite drygt...
Kolan fick en längre ridtur igår, när Emil red honom och jag tog en långpromenad.
Igår var sambon på roadtrip och jag och Emil hade en jättemysig dag med cykling, ridning och annat skoj (plus lite städning, Emils lilla power nap och lek i badkaret tills han hade alldeles skrynkliga fingrar). Tills pappan kom hem och kritiserade allt vi hade gjort och inte gjort. Vi hade tydligen gått för lång promenad och gjort fel saker, onödigt att vi gick till dammen och kollade, Emil satt på fel plats vid bordet osv osv. Ifrågasatte vad jag gjort när Emil vilade. Tydligen skulle jag inte ha städat, tömt diskmaskinen och tvättat under den tiden utan gjort någonting annat.
Han hade tydligen inte haft en lika bra dag som vi med tanke på attityden. Men det var ju knappast vårt fel, inte vi som tvingat iväg honom hemifrån ju!




Emil försökte ivrigt få mig att dra igång fyrhjuling igår, men jag försökte med att den har nog inget batteri. Det är ju så himla lerigt på vägen hemma och allt stänker ju upp på ryggen om man kör så jag var måttligt sugen på det. Än så länge får cykeln vara kvar uppe på magasinet, men när det har torkat upp ute ska han få cykla utomhus. Han har blivit jätteduktig på att cykla nu!! Ibland om det lutar lite uppför (ja, magasinsgolvet är inte helt plant) och cykeln står still får man hjälpa till lite med en knuff i ryggen för att få runt trampan, men de flesta gångerna lyckas han helt själv! Han kunde till och med cykla och plinga samtidigt :-)


I lördags var vi på gymnastiken igen och han gick ända upp på den höga plinten! De hade satt bänkar framför och bakom så man gick upp på en bänk och gick nerför en annan bänk. Gången innan vägrade han ju att vara på plinten. Han tyckte den var alldeles för hög! Men den här gången gick det jättebra!!!


Idag har jag med kakor till jobbet. Emil hjälpte mig att baka igår. Han rörde med vispen och så slickade han skålen med chokladsmet efteråt, eller ja...han åt med en sked såklart, men resterna som blev kvar i skålen :-)


Skönt med sovmorgon imorse, behövde inte upp förrän halv sex. I söndags ringde sambons väckarklocka 4:38 (det var i alla fall vad min väckarklocka stod på när jag kollade). Sen somnade jag inte om, men var för trött för att orka gå upp. Emil vaknade halv sex. Så klockan sex åt vi frukost och Emil undrade när vi skulle rida. Stackars hästarna stod ju fortfarande och åt frukost!
I lördags vaknade Emil kl 6. Då gick jag upp med honom så att sambon skulle få ligga kvar i sängen/sova lite till om han ville. Hur gör man för att barnen ska sova längre på helgmorgnar?! Det verkar ju kvitta om han lägger sig lite senare än vanligt för han vaknar ändå lika tidigt. Längtar efter en sovmorgon! Det var någon sommar...tror det var 2014. Då sov han faktiskt till 8:30-9 på morgnarna. Det var himla skönt!!

Inga kommentarer: