21 mars 2016

Kortvecka

Påsken kommer tidigt i år!
Idag jobbar jag bara 75% för jag har tagit föräldraledigt på eftermiddagen. Jag ska åka och påskpyssla med Emil på förskolan.
På torsdag är det lite arbetstidsförkortning och sen är det ju LÅNGHELG!


I lördags hann jag med att rida båda hästarna på morgonen. Vi vaknade ju halv sex så vi hann äta långfrukost i soffan och ändå rida hästarna tidigt. Kolan red jag genom skogen hem. Det var ju fortfarande hårt i backen efter nattens minusgrader så vi kunde rida över isen som var i skogen. Brellir red jag traktorvägen upp i skogen också det innan det hann bli mjukt i backen. Man får passa på så här på våren och välja när man kan rida på grannarnas vägar och inte. Väntar man till eftermiddagen så är det för mjukt.


Igår skulle jag också rida hade jag tänkt, men ridlusten tvärdog när det regnade ute. Emil och jag plockade i alla fall lite björkris och gjorde i ordning påskris i hallen med lite fjädrar och lite pappersägg.
På kvällen hade katten hunnit med att sno 2 av fjädrarna! Han som haft julgranskulor nära golvet och glitter som hängt långt ner och frestat honom, men julgranen har han inte rört. Påskriset däremot kunde han minsann inte motstå. Hussen fyade och satte tillbaka fjädrarna. Vi får väl se hur det går om vi har några fjädrar kvar i riset till påsk...


Emils påskägg är fyllt och väntar på att påskharen ska gömma det så att han får leta efter det... Förra året var vi på husvagnssemester, men i år får han leta här hemma. Påsken var ju så himla tidig i år och så har vi hört ryktas om mycket snö i södra Dalarna så vågar man ju inte ens tänka på hur mycket det är ytterligare en bit norröver. Nä, husvagnssemestern får vänta några helger till.  :-)

Inga kommentarer: