29 januari 2015

Plus och minus

PLUS
* Det närmar sig en helg igen!
* Fick provsvar på det som togs bort på näsan. Skönt att veta, även om åkomman inte helt säkert är ofarlig. (Hmm, kanske den här hör hemma på minus egentligen??)
* Jag fick ha en åsikt om kaffebryggaren även fast jag inte dricker kaffe (sen att sambon överhuvudtaget inte frågade om min åsikt förrän han sålt den gamla kanske egentligen borde höra till minussidan... Men den fina röda står fortfarande kvar på bänken och livar upp i köket!)
* Det tog "bara" 15 min att ta sig upp imorse sen väckarklockan ringt. (En halvering av tiden tidigare morgnar denna vecka...sa jag att jag är lite trött nuförtiden?)
* Gästrummet är snart klart för tapetsering. (Återstår lite spackling, slipning och målning, men vi SKA hinna till på lördag :-) )
* Har en riktigt god matlåda med mig idag



MINUS
* Det regnar. Det är halt igen.
* Emils blöja hade läckt imorse = blöt pyjamas, blöta sängkläder.
* Emil lyckades dunka huvudet i betongväggen igår genom att kasta sig handlöst bakåt när han satt på skötbordet. (Verkar dock ha gått bra, ingen hjärnskakning vad vi har märkt)


Tja, det var ju trots allt mest på PLUS-sidan :-)

Igår hade sambon lagat mat till Emil när jag kom hem (eftersom jag kommer hem lite sent på vinterhalvåret). Så han åt korv och mos. 3 hot dogs. Alltså TRE korvar!!
Så jag började med vår mat medan han åt upp sina korvar. Han hann äta klart och gå från bordet och var upp och lekte i sitt rum.
När vår mat var nästan klar ropade jag (till sambon) att "maten är klar om 5 minuter", eftersom han höll på i rummet vi renoverar för tillfället. "Jag kommer!" ropade Emil glatt. Ehh, what?!
Jorå, han ville ha av vår mat också. Jag fattar inte var han gör av all mat?!? Hur stor magsäck kan en 2 år och 5 månader gammal pojke ha egentligen??

Uppdatering av ord jag (kanske?) glömt tidigare på ordlistan
Peckekaka - pepparkaka
Brettel - Brellir
Kolbron - Kolbrúnn
Halt - halt (mycket läskigt när fötterna glider omkring på is!)
Handhuk - handduk
Rummetrummet - vardagsrummet
Grävmahin - grävmaskin (tror jag att jag skrivit förut...)
pastej - leverpastej

Häromkvällen passade vi på att busa lite med Emil.
Jag bytte om på honom inför natten. Han pekade på handdukarna och redogjorde för vem den tillhörde: "mammas", "pappas" och "min". Nä, sa jag då. Den är ju min.
"Nä, här är din" sa han och pekade på min handduk. Ja, det är min sa jag.
"Där är Anes" sa han och pekade på sambons handduk. Nä, det är min sa jag igen. Här fick han en bekymmersrynka i pannan och pekade genast på min handduk och sa "HÄR är mammas handduk". Samma sak när han pekade på sin handduk och jag deklarerade att det där är min.
Sambon som hörde vår konversation kunde ju inte motstå detta utan kom in på toaletten han med och började hävda att alla handdukarna var hans (alltså "min"). Stackars Emil såg helt förstörd ut så vi fick ju förklara att vi bara skojade med honom och att han såklart hade rätt. Hahaha. Inte lätt alla gånger. Undrar om han tycker att vi är lite knäppa ;-)

Inga kommentarer: