31 december 2016

Årskrönika 2016



Jag började det här året med att höra nyheter om min gamla häst Óskasteinn.  
Det var kallt ute och vi åkte snow racer och pulka.
Vi hade magsjuka i omgångar. Emil började på gymnastik. Jag var trött mest hela tiden.
Hästarna fick komma ut på sommarbete i slutet av april. I maj var vi iväg på en minisemester med husvagnen.  Jörn bröt foten och Emil fick se en ambulans på nära håll. Juni bjöd på dunderförkylning och midsommarknytis.
Under sommaren hann jag vitkalka ladugården och målade ladugårdsdörrarna blå, rödfärgade gamla stallet, var till Furuvik med sambo, Emil och min mamma, var på brunchkryssning med syster och mamma (min enda barnlediga dag), renoverade ladugårdsfönster, badade i barnpoolen, grillade, hade picknick vid dammen mm.
Jag hann också med att fylla 40 och hade kalas för släktingarna. Syster och jag var till Trondheim en weekend i september (en födelsedagspresent från syster yster). Vi hann med en sensommarsemester med husvagnen också.
En septembernatt gick hästarna i hagen hela natten med öppen grind… som sambon missat att stänga. De stannade kvar i hagen – PUH!
Under hösten packade vi (jag) ved i pallarna och fyllde garaget med ved. Vi hade stopp i avloppet 2 gånger under året. Tröttsamt och väldigt tråkiga pengar…
I oktober var jag och syster på bak- och chokladmässan. Där var även andra mässor och jag köpte en jättebra massageapparat för ryggen (och fötter).
I november var vi på bio. Allra första biobesöket för Emil. Vi såg Alfons.
I december hade vi en mus inne i huset. Den fastnade i fällan. Jag blev sjukskriven pga utmattning. Jag var helt övertygad om att min trötthet berodde på fel på sköldkörteln eller brist på någonting, men läkaren var lika övertygad om någonting annat.

Årets bästa inköp: Hushållsassistenten som jag fick i 40-årspresent (den har hittills bakat bullar, lussekatter och gjort egen köttfärs). Har flera projekt på gång, men ingen tid/ork till det än. Bland annat ska jag prova göra egen pasta och egen korv.
Årets bästa dag: Måste ha varit på höstsemestern med husvagnen när vi satt i varsin stol och stirrade på varsitt flöte i solen och sippade på cider medan Emil roade sig i husvagnen.
Årets tråkigaste dag: När kompisen fick lov att ta bort sin häst. Så oväntat och tråkigt! Gav mig lite ångest över tanken att mina hästar inte är purunga längre… en dag är det min tur att fatta det där svåra beslutet.


Gott Nytt År!

Inga kommentarer: