13 december 2014

Lucia

Emils mest vanliga förekommande mening: vill inte
Sånt jag tydligen säger ofta (som Emil också har börjat säga): "inte nu" och "låta vara" (den senare oftast gällande katten: Låt katten vara nu. Mmm, låta vara säger E och fortsätter ofta ändå...)
"Bablajja" - babblarna (fortfarande storfavorit på youtube, tillsammans med idolen Pippi såklart)


Dagens viktiga:
Hunnit slå in de flesta julklapparna
Hunnit göra julköttbullarna
Sen lite annat nödvändigt ont som hör till vardagen också.

Dessutom har jag hunnit bli bjuden på en suverän middag: morot kokt i grädde tillsammans med godis.
Jag HOPPAS att han är lite mer traditionell i sin matlagning om ett antal år när han kan få börja hjälpa till med middagarna här hemma ;-)
Misstänker att de ofta har grädde i maten på förskolan för varje gång han leker att han lagar mat är det med grädde (och rätt ofta också favoriten majs).

Igår var jag på julbord på Fjäderholmarna. Riktigt god mat och föredömligt små bitar av allting så att man kunde prova väldigt mycket. Provade björnkorv. Var väl ok, ingen ny favorit kanske, men jag kunde bara inte motstå att prova den. Inte varje dag man har ett sånt tillfälle. De hade en massa annat udda där också. Gäddpaté och gravad sej provade jag också. Godast var såklart sillsorterna och godis/efterrättsbordet. Köttbullarna var riktigt överraskande goda. I alla fall just den jag provade :-)
Blodpuddingen var inget vidare. Ok, mycket bättre än den som säljs på affären. Men jag gillar inte ens lyxig blodpudding tydligen...

Imorgon ska jag försöka ta tag i det där med julgardiner och juldukar...tror jag... Inte jättekul, men fint när man väl fått upp alla gardinerna.

Inga kommentarer: