16 augusti 2014

Sommarledigheten närmar sig slutet

Snart är semestern slut.
Vi har hunnit med massor. Allt var inte lika kul. Åkte på influensa med feber och enorm värk i kroppen. Men utan förkylningssymtom. Fick blåsor i munnen. Att jag ändå tror det var influensa grundar jag på att mamma hade exakt likadant, men utan blåsorna.
Annars har vi renoverat (mestadels fönster), ätit glass och slappat i 30-36-gradig värme, lekt med Emils dagiskompis, varit till Furuvik och en massa annat.

Hästarna har haft en lång (oplanerad) sommarvila. Först hade jag ju influensa och sen var det olidligt varmt. Kändes som djurplågeri att försöka rida i den hettan. Hästarna stod inne hela dagarna och fick en tuss hösilage till och med för att slippa flugorna och hettan. Jag är så tacksam för att stallet hållit sig svalt hela sommaren!!

Lite fler ord på ordlistan har det blivit:
Tjanna matten (tack för maten)
suut suut (slut slut, när jag eller sambon har tomt på tallriken och man förväntas komma och leka)
traktoj (traktor)
åka biien eller åka biii (åka bil)
Kom (mycket användbart tycker Emil)
Sitt dää (sitt där, kul att bestämma vart vi ska sitta)
Gamma bii (gammal bil, syftar på Amazonen)
Isse (Vincent)
Nita (Anita)
Mommo / Bitte (mormor)
Faffa (farfar)
Eva (farmor, tydligen svårt att säga farmor fastän mommo och faffa funkar)
Tummen (tummen)
Hällakoppe (helikopter)


Säkert många fler saker, men nu ska jag gå och göra annat så det får bli en uppdatering senare om jag kommer på mer.

Sen är han blixtsnabb att härma vad man säger så det gäller att hålla tungan rätt i munnen och inte säga någonting olämpligt. Svårt. Särskilt för Emils pappa ;-)

Inga kommentarer: