4 januari 2014

Regn varenda dag!

Årets fjärde dag och regnet det vräker ner.
Nästa födelsedag önskar jag mig en förpackning drinkparasoll syster!!! Går ev bra med solglasögon eller solskyddsmedel istället... Jag tänker INTE önska mig nåt mer regnrelaterat. Det har ju regnat NÄSTAN varenda dag sen jag fyllde år och fick min efterlängtade sydväst!
Den är jättebra, det är den. Men jag vill ju inte ha regn JÄMT! Knappt så att man minns hur solen ser ut ;-)

Hästarna får fortsätta komma in (nästan) varje kväll. De är inte svårövertalade. Står de inte utanför ladugårdsdörren och väntar så kommer de i galopp/snabb trav när man ropar på dem. Igår var det en stor svart kalufs direkt utanför dörren. Detta trots att de stått inne halva förmiddagen pga regnandet. Ikväll kom de i full fart (det var kolmörkt, men jag hörde dem).
Inser att jag blivit bortskämd med mina hagar. Jag tycker att det är jättelerigt nu. Tills jag såg bilder på facebook. Oj! Just ja, det var SÅDÄR det såg ut när hagarna var lervälling. Är mest lite "seg" lera i mina hagar. På några ställen lite lerigt, men inte alls någon lervälling. Uppe bland uthusen är det ju grus och inte lerigt alls. Det är ju där uppe de får sitt hö (hösilage om man ska vara petnoga). Det är SÅ skönt att slippa lervällinghagar och att fastna med stövlarna som sugs fast. Numera klagar jag att det är lerigt i hagen så att jag inte kan gå in med vanliga skorna (alltså de jag har till jobbet). Jag har nog blivit lite hemmablind... :-) Ska inte gnälla på leriga hagar! Fast hästarna blir ju skitiga från topp till hov i alla fall så att borsta dem rena tar lika lång tid som själva ridturen.

Sambon är förkyld idag och roligaste på hela dagen var när han snörvlade till vid bordet och Emil var inte sen att haka på och härmas :-D Kul! Minns i våras när både jag och sambon var sjuka. Så fort man hostade så hörde man *host host* och så ett jätteflin. Hahaha.
Suckar man så suckar han också. Han är en riktig liten härmapa!

Funderar på att döda julgodiset ikväll. Det som inte blir uppätet får hamna i sopkorgen. Man kan ju inte hålla på och äta julgodis halva januari :-)
Är så sugen på att baka en massa också, men inte sugen på att äta upp det. Dålig kombination... får väl avvakta lite.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken faktor vill du ha på solskyddet? Eller ska jag köra på olja;-)? Om du vill baka men inte äta vet du var du kan komma med godsakerna:-). /Syster

G. sa...

Hmm, vet inte... så hög faktor som möjligt? Eller blir det 40 grader varmt i skuggan då i flera månader? ;-P
Fast...när jag tänker efter... 25-30 grader ända fram till lucia vore ju rätt trevligt! :-D