29 juni 2012

Ombytta roller

Igår:
Eksemhästen gick och betade gräs bakom logen.
Den svenskfödde stod inne i uteboxen och gömde sig för knotten.

:-D
Inte riktigt väntat. Brellir är sällan mer än några meter ifrån Kolbrúnn så det var ju ovanligt bara det i sig.

Det händer att de kommer hem från betet i full galopp. Oftast Brellir först och Kolan efter. Då är de riktigt less på insekterna och har bråttom hem till uteboxen.
Har planer på att bomma igen uteboxen i vinter och istället ta in dem i sina boxar när det är skitväder. Vindskydd har de ju ändå i och med träden och alla husen. Men till våren/sommaren får de tillbaka uteboxen igen för den uppskattas verkligen så här års!

Boxarna ska vi fixa i ordning på semestern. Först ska golvet gjutas, sen är ju väggarna snabbt på plats. Lite fönstergaller och sen är de användningsklara :-)
Inte är det ofta jag saknar boxar, men det finns några få dagar per år som jag saknat dem. Då har jag stängt in dem i uteboxen och delat av den så att de fått varsin jättebox. Men det är ju inte bra för ladan att stå öppen hela hösten och vintern och utsättas för väder och vind. Har oljat alla bärande stockar etc, men i vinter ska jag stänga portarna. 2 vintrars slitage får räcka. Man vill ju att byggnaden ska stå kvar LÄNGE!

Kolan har en tappsko, men eftersom de vilar och hovis kommer på tisdag får han klara sig tills dess. Är så mjukt i backen att jag tror inte det blir något större slitage på hoven. Undrar bara var skon kan vara. Som att leta efter en nål i en höstack!

Inga kommentarer: