18 januari 2013

Kvällstur

Igår kom sambon  hem riktigt tidigt för att vara honom! Bara 11 timmar på jobbet!! Wohoo.
Så jag passade på att smita ut en liten stund.
Sadlade och tränsade och red Brellir en sväng i paddocken. Kallt, nysnö, vindstilla. En helt perfekt ridkväll! Han var så duktig! Han vill verkligen göra rätt och vara till lags. Så rolig att rida!
Det är tur för honom för vissa kvällar blir jag lite less på honom. Nu på sista tiden har han fått dille på att jaga bort Kolan när de ska in. Så när jag ropar in dem så kommer de. När de närmar sig vänder Brellir och så jagar han iväg Kolan. Går jag och möter dem händer samma sak. Först kommer de, sen vänder Brellir och jagar iväg Kolan. Irriterande!
Så antingen får jag ta Brellir i skägget och leda in honom eller så hämtar jag Kolan och låter honom gå före mig och så får Brellir gå bakom mig.
I förrgår höll jag Brellir i skägget när Kolan sprang om och hann före in till stallet. Brellir blev liiiite upprörd (han ska vara först, det är mycket viktigt i hans lilla värld) och skulle sätta efter. Så där flög jag som en liten vante bredvid, men jag hade ingen plan på att släppa så 1-0 till mig. Han gjorde 2 tjurrusningsförsök men upptäckte att den där matten tydligen visste vad hon ville så jag vann och vi gick lugnt in i stallet där Kolan stod och åt sitt kraftfoder.
Så det är TUR för honom att han är så trevlig att rida ;-)

Underlaget i paddocken var skapligt. Inte lika bra som innan töperioden, men heller inte lika illa som när det var jättehalt och de halkade trots broddarna.
När jag kom in igen hittade jag pojkarna på golvet. Emil i babygymmet och pappan raklång på golvet bredvid. Han hade gjort samma upptäckt som jag gjort under dagen. Lillen var sällskapssjuk och ville INTE vara ensam. Alltså låg de där på golvet tillsammans :-)

Inga kommentarer: