21 oktober 2016

Öga, mysfrukost och älg

Igår tog sambon in hästarna. Direkt när jag kom ner till stallet så anade jag oråd.
Kolan var inte sig själv riktigt. Mycket riktigt så hade han ett svullet öga. Vi kikade så gott vi kunde och anade att det fanns någonting där inne längst in under övre ögonlocket. Ringde jourveterinären som kom så fort hon kunde (hade två sårskadade hästar innan dess). Hon drogade ner honom och undersökte ögat och ögonlocket. Svullnaden hade gått ner lite lite, så vi tror att han lyckats blinka ut skräpet. Men eftersom det var slemsträngar och irriterat och fortfarande lite svullet så fick han salva.
Veterinären hade lite svårt att tro att han verkligen var 28. Hon tyckte inte alls att han såg ut att vara det.

Idag jobbade jag hemifrån så medan jag väntade på veterinären igår kväll jobbade jag in lite tid. Så imorse tog jag och E lite sovmorgon och hade mysfrukost här hemma. Vi satt i vardagsrummet och hade levande ljus tända och åt frukost och tittade på Nicke Nyfiken och fåret Shaun. Sen lämnade jag honom på förskolan och åkte hem och jobbade vidare.

Innan mörkret anlände hann jag med en ridtur på Brellir. Vi fick lov att ändra ridväg för mitt på vår tänkta ridväg stod det en älg 20-30 meter bort. Brellir tvärstannade och glodde på den och älgen stod och glodde tillbaka. Eftersom den inte verkade särskilt sugen på att bege sig åt ett annat håll så valde jag att vi vände. Det är stora imponerande djur det där... Så vi red in på en annan väg istället :-)

Jag har världens bästa gammelhäst!! Han som inte gillar när man pillar i ansiktet. Han som lärt sig lita på mig och tydligen får jag bara större och större förtroende för varje år.
Jag fasade lite för det här att få i ögonsalvan på honom. Att veterinären kunde pytsa i var ju inte så konstigt. Han var ju rejält onykter då... kunde nätt och jämt stå ;-)
Men jag fick stoppa in tuben (ja, spetsen alltså) i ögonvrån och även dra ner undre ögonlocket längre upp på huvudet och dutta i lite där. Inte en enda protest. Helt o t r o l i g t !! Härligt att ha ett sånt förtroende!!

Idag har jag även skrapat det sista (ja det SISTA) på sista ladugårdsfönstret. HALLELUJA! Nu ska det bara kittas och målas och hängas upp. Sen får det bli vinter (så att det blir vår/sommar någon gång snart igen).

Innan Emils läggdags hann vi även med en tripp till Emils förskolefröken som plötsligt slutat pga sjukdom. Vi lämnade lite choklad och ett krya-på-dig-kort i hennes postlåda. Håller alla våra tummar att hon blir bra igen. Saknar henne varje måndagsmorgon. Brukade jämt prata några minuter med henne varje måndag. Alltid så lugnt och skönt de morgnar hon tog emot på förskolan. De andra är också bra såklart, men hon är saknad.

Inga kommentarer: