9 mars 2014

Nu är våren här på riktigt

Det har varit helt underbart väder hela helgen. Solsken och blå himmel. Lite blåsigt tyvärr, men på lördagen blåste det från rätt håll och vi tog en utefika i (nästan) lä på altanen. Utemöblerna är äntligen på plats för säsongen. Emil har gungat, åkt fyrhjuling och åkgräsklippare och varit på "promenad" på tomten.

I lördags försökte jag gräva lite i hålet där sandlådan ska vara. "Hässar!" sa Emil och började hasa i 190 mot hästhagen och hästarna :-/ Så det var bara att avbryta och jaga efter honom innan han kom fram dit... Han vet vad han vill och hästarna är storfavoriter.

Hunnit med att rida båda hästarna båda dagarna. Härliga uteritter på mysiga grusvägar och skogsstigar. Brellir gick bitvis så bra att jag nästan trodde att jag drömde...
Vi fastnade vid en stor stock en stund. Jag klev av och hoppade över. Brellir var inte lika sugen att ta sig över. Men efter att ha stått och funderat på saken och gnagt i sig en liten granplanta så bestämde han sig för att göra ett försök trots allt. Så vi fick en mysig skogsridtur hem sen :-)

Sommarhagen är genomgången, stolpar nedbankade (av snälla sambon) och tråden spänd och tillkopplad till aggregatet. Nu ska det bara kollas vilken nivå av mask de har (om de behöver avmaskas eller ej) innan de släpps ut på bete. Eller bete och bete... än så länge växer det ju inte så mycket, men det finns gott om gammalt gräs att knapra på och tids nog kommer ju färskt gräs :-) De kommer självklart få hösilage också tills de inte längre är intresserade av det!
Hästarna längtar verkligen efter att få komma ut i stora sommarhagen igen. Båda stod sida vid sida och väntade ivrigt när vi anslöt tråden vid den grinden som leder till sommarhagen. Men tji fick de. Lite till måste de vänta.

Idag har bästa svärföräldrarna varit här på besök och fikat. Jag hann rensa ur pallkragen med jordgubbsplantor så nu är drivbänken på plats för att skynda på jordgubbarna :-)
Måste ta tag i att rensa stora jordgubbslandet också någon dag.

Nu ska jag bara slappa resten av kvällen! Imorgon är det dagislämning på schemat och så hämtning också såklart. Ska väl klämma in lite matlagning också hade jag tänkt. Hoppas på att det ska vara finväder så att jag kan sitta lite på altanen och sola mitt bleka ansikte :-)

Inga kommentarer: