16 maj 2016

Helgen fylld av "ajblanscher"

I lördags morse städade jag i vardagsrummet medan sambon och Emil gick ut för att säga hej till Emils farbror. Emil skulle prompt med ut för han gillar sin farbror mycket. Strax därefter kommer Emil in och säger "Kom mamma". Ehh, njaee inte just nu vännen jag ska göra klart det här, svarade jag. Sen sa han nåt som fick mig att göra en snabbanalys: Men mamma...han ligger på marken ju. Hmm, sannolikheten för att han hittat på det bara för att lura ut mig?? Vem ligger på marken?? Ena hästen, katten, någon av gubbarna? Nog bäst att kolla upp detta...!
Emils farbror hade brutit foten och svimmat, så vi ringde ambulansen och väntade och väntade och väntade.
(Med tanke på hur lång tid det tog innan ambulansen kom så är nog inte hjärtstopp lämpligt att få hemma hos oss... då kommer de ha mer än en patient när de kommer. Jag tror inte jag pallar hjärtlungrädda 20-25 minuter om man inte har någon att få avlösning av... :-/ )


Emil och jag gick ner till stora vägen för att visa vägen för ambulansen när den kom. Emil tittade storögt på den stora "ajblanschen" med blinkande blåljus.




Resten av dagen pratade han om sin farbror hela tiden och ajblanscher och skadade ben och hukljus (sjukhus). Även igår var det mycket prat om det. Hans hund till exempel hade gjort illa sitt ben och skulle åka till hukljuset. Även låtsaskompisen Oknoks skulle dit.


Igår skulle jag och Emil ha åkt till Pelle Svanslös cykeldag, men på morgonen var det mörka moln på himlen, kallt som sjutton och blåste och regnade. Så jag tappade sugen... Fanns en massa roligt där som vi sett fram emot: ta bussförarkort, gå trafikstig, äta korv och dricka saft, titta på ambulanser och brandbilar och få ansiktet målat som en katt. Men vi fegade ur pga vädret. Inget roligt att gå runt och frysa! Vad hände med det härliga sommarvädret?!


Hann skrapa en del på fönstren igår. Sa lite uppgivet att nästa år, då minsann vill jag inte titta åt ett fönster. Det var då sambon påminde mig... vi behöver renovera gamla husets fönster också. S U C K. Ska det aldrig ta slut med fönster?!??
Jag vill måla väggar och annat och bygga, men just fönsterrenovering är jag less på faktiskt...


Riktigt pissväder i natt. Blåste så det knakade i fönstret i sovrummet och regnade.
Hästarna fick sova inne i natt.
Ge tillbaka sommarvädret NU tack!!

Inga kommentarer: