18 juli 2016

Semester

Det är full rulle på semestern. Folk är här precis hela tiden. Bokade in en "dejt" med sambon för någon vecka sen. Bad om att få en dag hemma bara vi i familjen när det var fint väder så att man skulle kunna få ligga på solsängen/i hängmattan eller liknande när man ville. Javisst, lovade sambon för att några dagar senare boka in besök hit just den dagen.

Idag är sambon irriterad på mig för att han har lovat vitt och brett. Igår var han upptagen med bilen hela dagen och tisdag till torsdag är han på semester. Lördag är jag borta. Så på hela veckan finns 2 dagar att rida så jag hade frågat om jag kunde rida idag och på fredag. Alldeles för få dagar egentligen, men man får ju göra det bästa av situationen. Min rygg har dessutom krånglat i några veckor nu igen (blir ju inte bättre av att dagligen bära/lyfta en vilt sparkande osamarbetsvillig nästan 4-åring...) och sambon lovade tidigare i veckan att jag skulle få gå på massage (som jag har presentkort för) innan hans semester. För att inte störa hans schema på söndagen så kom vi överens om måndagen. Då är det bara kvällstider, men det funkar ju lika bra det. Dum som jag är trodde jag honom och såg fram emot detta. Men det var inget löfte, det var ett "Arne-löfte". Dvs det gäller bara tills det inte längre passar honom. Så nu har han dåligt samvete och försöker skylla det på mig. Det vägrar jag dock ta på mig. Det är väl inte mitt fel att han lovar flera samtidigt?!???
Ska boka in en tid under semestern i alla fall. Är tokless på att ha konstant molvärk i ländryggen. Kan inte ens sitta rakt upp utan att det gör ont :-/
Ridningen tänker jag inte förhandla bort i alla fall. Erbjöd mig att rida igår istället, men de valde att köra på med bilen så imorse efter frukost var jag ute och red båda hästarna. Hann inte rida så långt som det var tänkt, men i alla fall någonting. Kolan fick bli avsvampad också. Välbehövligt i värmen. Det är jättemycket broms just nu! Vissa är stora som bålgetingar nästan.
Efter det ville Emil bada så sen tillbringade jag resten av förmiddagen i barnpoolen. Nästan lite för varmt vatten! Förväntade mig 20-gradigt vatten och så var det väl runt 30. Men Emil var nöjd. Han är ju en liten badkruka annars. Förra året var det ju bara jag som badade i poolen. Sambon satt på en stol utanför med fötterna i och Emil stod utanför och plaskade med händerna.
Idag insåg jag snabbt att enda sättet att inte bli bromsbiten över hela ryggen var att ligga med hela ryggen under vattenytan så att man ser de attackerande små otygen och kan slå dem innan de biter en på framsidan. De fega rackarna väljer ju att äta på ryggen annars!

Ladugården är vitkalkad några omgångar, men det är inte klart än på ett tag. Gaveln och baksidan är bara kalkade två gånger vardera så det är fortfarande lite tunt. Hade tänkt kalka lite till idag, men det är för varmt. Det torkar alldeles för snabbt. Kanske möjligtvis ikväll?
Jag håller på att måla fönsterfodren på insidan av stallet och har 6-7 st kvar. Ett antal fönster ska slutmålas och några av dem även grundmålas på kittet på insidan. 2 fönster ska renoveras emellan rutorna och på insidan. Jag ska försöka hinna med lite av det när sambon är på semester tänkte jag. Men det beror ju lite på vad Emil vill göra också.
En dörr på ladugården är ju målad, men övriga 2 väntar också på färg. Jag tänker dock avvakta tills det är färdigkalkat eftersom man dräller en del med kalken. Men slipas och förberedas ska det göras.
Jag har röjt av lite uppe vid gamla ladan och inväntat hjälp att ta tag i att röja. Jag är ju inte betrodd att använda motorsågen på egen hand och jag har ingen lust att handsåga alltihop. Vore skönt att få i ordning där snart. Jag ska försöka ta tag i det någon dag, Inte idag. Kanske imorgon? Eller ikväll? Den som lever får se,
Ska dra om staketet i hästarnas hage också. Elrepen är ju 6 år gamla och det börjar växa mossa på dem (jag skojar inte - är lav på dem... Ja, jag VET att mossa och lav är två olika saker...) så det är dags att byta ut dem nu. Håller på och flyttar isolatorer så att det ska bli någorlunda rakt och snyggt. Ska också göra om från 3 trådar till 2. Det räcker. Ingen av dem är särskilt rymningsbenägen så jag ska bara ha el i översta tråden, men ha möjlighet att välja att koppla på ström även i undertråden. Det är välbehövligt när vildsvinen är i närheten eller när vi har besök av barnfamiljer. De har ju varit in och bökat lite grann förra våren, men sen dess har det varit lugnt. Men det är gott om gris här i skogarna. Vill INTE ha in dem på vallen.

Vet inte riktigt när jag ska hinna börja rödfärga heller... kanske måste spara det till nästa semester.

Annars har det inte hänt nåt speciellt. Emil matade Brellir med gräs i ett obevakat tillfälle och fick lite blodvite vid nagebandet. Bra att han gjorde illa sig så han förstår varför han inte ska göra så. Mindre bra om hela fingret rykt. Han VET ju att han inte får mata hästarna. Jag FÖRSTÅR inte varför det inte går in hos barn?! Har de en offknapp på öronen?
Det är lite därför man inte får mata mina hästar och jag hoppas att alla som gör det (trots att man inte får) BLIR bitna, Brellir är ju så himla duktig och gör ingenting när man pillar honom runt munnen. Jag litar nästan helt på honom nu (att han inte skulle bita någon som inte har mat i händerna alltså, eller Emil när han stoppar fram näsan eller öronen alldeles bredvid munnen när han kramar honom). Men det räcker ju med EN gång som någon matar honom så kanske han blir nafsig. Så därför har jag inga problem alls med om den som matar min häst får ett stort bett för jag vill inte få honom förstörd och nafsiga hästar är det värsta jag vet.
Nu hade ju Emil en himla tur den här gången! Hoppas också att han fick lite respekt för hästtänderna.

Nä, nu tror jag banne mig att han har somnat där uppe! Mot sherwoodskooo...solsängen! Eller hängmattan? Eller solsängen? Hmm, svårt val!

Inga kommentarer: