1 juli 2016

Nästan semester - det är FREDAG!!

Tjohoo. En arbetsdag kvar innan semester.
Vi överlevde midsommarfesten. Vi hade knytis och drygt hälften av de vi bjöd kom. Vilken himla tur! Annars hade inte borden räckt insåg vi på midsommarafton. 3 hela bord gick åt till att ställa all mat som folk hade med sig...
Full rulle, men trevligt. Hann rädda de riktiga (vassa...) dartpilarna innan de hamnade i barnens huvud. De kunde självklart inte låta bli dem även fast vi sa att de inte fick kasta utan att någon vuxen är med. Men alla överlevde festen och vi behövde inte tillkalla ambulans ;-)


Kolan skrämde slag på mig tidigare i veckan. Han låg ner i boxen och andades lite mer än vanligt.
Jag kollade såren (de jag kunde komma åt där han låg) och tyckte han kändes lite varm. När jag gick in till Brellir så la sig Kolan ner helt och hållet på sidan med benen utsträckta. Jag gick tillbaka in, satte mig på huk bredvid honom. Inte en reaktion. La handen på hans hals. Inte en reaktion.
Drog lite i huvan för att kolla ögonen på honom. Han blundade. DÅ blev jag orolig. Mr kontrollfreak som blundar och inte bryr sig... Släppte ut Brellir, som klapprade förbi i stallgången. DÅ ställde han sig upp. Kollade tempen som var ok. Gissar på att han var trött och kanske lite överhettad efter en varm dag i kombination med att han faktiskt litar rejält på mig numera. Var ok vid utsläpp och åt gräs. Men jag hann bli lite orolig...! Hann till och med hämta sambon för att få en second opinion...
Jag inser att jag snart måste skaffa ännu en häst i alla fall. En eksemfri ska det definitivt vara!


Semestern ska till stor del ägnas åt jobbande på hemmaplan. Ett antal fönster kvar att renovera, ladugården är vitkalkad 3 gånger på framsidan (behöver minst lika många gånger till innan jag är nöjd), gaveln 1 gång och baksidan är inte kalkad alls ännu. Byggnader ska rödfärgas, gamla ladans rivna del ska styckas upp och fraktas bort, det ska byggas en box till i ladugården, ved ska packas och dörrar/portar samt dörrfoder ska målas lite här och var. Det ska bytas panel (och målas såklart) på garagedörren och mjölkrumsdörren. Sen ska vi hinna med LITE semester också. Hoppas även på att hinna läsa bok. Ska få några gräsänkadagar, dock tillsammans med sonen så så värst mycket slappande blir det nog inte. Men han ska få lägga sig TIDIGT så att jag och boken kan umgås på altanen/i hängmattan/i soffan beroende på väder och vind. Vi ska även få besök och hinna med att besöka andra. Och RIDA hästarna såklart!!
Skönt i alla fall att ha lite oplanerad tid så att man kan välja vilket projekt man vill ta tag i just för dagen :-)


Nä, dags att avsluta lite saker här på jobbet nu inför semester.

Inga kommentarer: